donderdag 25 juli 2024

Harpers Ferry en Winchester

Na een onrustige nacht waarin in veel wakker was hield ik het om half 6 voor gezien. Ik heb mijn telefoon erbij gepakt, gekeken of er reacties waren op het blog en de foto's van gisteren toegevoegd. Al snel was Maurice ook wakker en na een tijdje volgde de rest.
We hebben de koffers opnieuw ingepakt en zijn daarna naar het ontbijt gegaan. Dat was niet veel soeps. Je kon brood roosteren, met alleen boter en jam als beleg, er waren cornflakes, yoghurtjes en je kon wafels bakken. Maar we hebben onze maag ermee kunnen vullen.
Na het ontbijt even terug naar de kamer om wat spullen te pakken en toen zijn we, na een korte stop bij de Starbucks, op weg gegaan naar Harpers Ferry. Een rit van zo'n 3 kwartier, maar in de mooie heuvelachtige omgeving is autorijden geen straf.
Om 9.00 uur waren we bij Harpers Ferry. Dit is een nationaal park en bestaat uit een oud dorpje dat erg belangrijk was in de burgeroorlog. Hier wat informatie:

De naam Harpers Ferry is ontstaan omdat Robert Harper in 1761 voor een veerdienst(ferry) zorgde over de Potomac voor kolonisten die naar de Shenandoah Vallei en naar het westen trokken.

In 1799 werd het United States Armory and Arsenal gevestigd in Harpers Ferry. Hier werden wapens gemaakt en er waren slechts twee vestigingen in de Verenigde Staten. In Harpers Ferry werden de meeste wapens gemaakt en hierdoor veranderde de stad in het centrum van die industrie.

Harpers Ferry werd in 1859 berucht toen John Brown probeerde om een opstand te beginnen met als doel het afschaffen van de slavernij. Hij hoopte met zijn opstand de slaven aan te zetten om tegen hun bazen op te staan. Hij zou dan met een steeds groeiend leger heel Virginia en heel het zuiden veroveren - een schrikbeeld van de zuidelijke slavenhouders. Brown begon bij deze stad omdat daar het United States Armory and Arsenal was gevestigd. Met 21 man veroverde John Brown op 16 oktober 1859 de Armory en een aantal strategische punten. Zijn 'bevrijdingsleger' werd binnen 36 uur verslagen. Brown werd gevangen genomen en opgehangen. Deze gebeurtenis is waarschijnlijk een belangrijke aanleiding geweest voor de burgeroorlog die in 1861 begon.

Harpers Ferry speelde een belangrijke rol in de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865), want het bevond zich op een strategische locatie: Op de grens tussen Noord en Zuid. Het veranderde acht keer van handen tussen 1861 en 1865.

Met een bus werd je vanaf de parkeerplaats naar het dorp gebracht. Hier kon je in verschillende gebouwen binnenkijken en zien hoe het er vroeger uit had gezienen je kon op diverse plekken veel lezen over de geschiedenis.
We hebben verder wat rondgekeken bij de rivier en hebben een kort stukje gelopen van de beroemde Appelachian Trail.
De temperatuur was niet superhoog, ik denk een graad of 26, maar de luchtvochtigheid is enorm hoog. Het was zo ontzettend benauwd!

Na ruim 2 uur hadden we het dan ook wel gezien en zijn we teruggegaan naar de auto.

We zijn teruggereden naar Winchester waar we old town hebben bezocht. Dit is het oude 'historische' deel van de stad met veel winkeltjes en restaurants. We hebben wat rondgekeken in de winkels en hebben lekker geluncht bij  Macado's.

Hierna zijn we naar de Walmart gegaan. We hebben wat lunchspullen gehaald voor onderweg, frisdrank, een flinke pot paracetamol en nog wat andere dingen.

De boodschappen hebben we naar het hotel gebracht en we zijn daarna lekker voor 2 uurtjes naar het zwembad gegaan. Even heerlijk relaxen in de zon.

Na de uitgebreide lunch van vanmiddag (waarvan de mannen rond een uur of 16.00 nog de rest hebben opgegeten uit de doggybag) hadden we niet heel veel honger.

We zijn naar de naast het hotel gelegen Cracker Barrel gelopen om daar iets kleins te eten. We vonden alles op het menu te groot maar de serveerster zei dat we ook gewoon van het kindermenu konden bestellen. Dus dat hebben Caro en ik gedaan en dat was meer dan genoeg!

Tijdens het eten zagen we dat het buiten keihard was gaan regenen, dat deed ons meteen terugdenken aan vorig jaar! Toen regende het ook zo vreselijk hard toen we bij de Cracker Barrel zaten.

Na het eten nog even gekeken in het winkeltje en toen terug naar het hotel waar de één no wat ging lezen, de ander zat op zijn Ipad en ik ben het blog gaan schrijven. En dan wil ik bijtijds gaan slapen. Kijken of ik beter slaap met mijn vandaag gekochte kussen onder mijn zere schouder.

De koffers zijn ook weer zoveel mogelijk ingepakt want morgen gaan we weer verder op reis.

1. Goedemorgen reizigers weer superleuk om te lezen bij het wakker worden! Geniet er maar heerlijk van hoor! liefs Monique

2. Wat gaaf dat Harpers Ferry. O de een of andere manier fascineert mij dat altijd enorm. Kijk graag films en lees graag boeken uit deze tijd. Hopelijk kun je goed uit de weg deze vakantie met de frozen shoulder. Ik heb het in 2018 gehad.... Heel naar. Beterschap dus maar. En verder veel plezier!!

Een stressvolle terugreis.

Vanmorgen was ik om half 8 wakker. Ik heb eerst de reacties op het blog en op Facebook gelezen en nog wat nieuwssites bekeken. Maurice stapt...