vrijdag 9 augustus 2024

The Shawshank Redemption gevangenis

Rustig aan gedaan vanmorgen. Op het gemakje opstaan en aankleden. Dat was wel even lekker, na zo'n drukke dag als gisteren.

Het ontbijt bij het hotel is niet heel uitgebreid en ze hebben ook maar 2 tafeltjes. We hadden hier vanochtend geen zin in dus we zijn in de auto gestapt op zoek naar een ontbijtrestaurant.

Eerst zijn we nog naar de Ulta gegaan want Caro wilde daar kijken voor mascara van Maybelline, maar ze zijn goedkoper bij de Walmart dus ze koopt niets. Maurice en Olaf waren ondertussen de Target ingegaan.

Hierna zijn we op zoek gegaan naar een restaurant voor ontbijt. Of eigenlijk brunch, het was namelijk al 11 uur. We besloten de Bob Evans eens te proberen.
Caro en ik gingen voor een normaal ontbijt. Caro nam French toast, oftewel wentelteefjes, en ik scrambled eggs met toast. Maurice ging voor een chicken noodle soup en Olaf koos voor een ijsje. De serveerster zal ook wel gedacht hebben "wat een rare buitenlanders"!

Het smaakte iedereen in ieder geval goed, dat is het belangrijkste.

Hierna zijn we in de auto gestapt voor onze activiteit van vandaag: een bezoek aan de Ohio State Reformatory. Dit is een oude gevangenis maar is vooral bekend als de filmlocatie van The Shawshank Redemption, volgens velen de beste film ooit. Het is in ieder geval Maurice zijn favoriete film, gebaseerd op een boek van Stephen King, zijn favoriete schrijver.

Het was een goed uur rijden door het binnenland van Ohio. Door kleine dorpjes en blijkbaar ook het gebied waar de Amish wonen.
En natuurlijk ook weer langs schitterende huizen.
Bij de Ohio State Reformatory aangekomen zagen we dat het erg druk was.
 Het is dit weekend namelijk 30 jaar geleden dat Shawshank Redemption uitkwam dus dit weekend is een celebration weekend. Ik had thuis gelukkig al kaarten gekocht voor de Hollywood meets History rondleiding met gids want alle rondleidingen waren uitverkocht.
We waren er rond half 2 en de tour begon om 14.00 uur dus we konden nog even zelf rondlopen. Net voordat we naar Amerika vertrokken hebben we met zijn 4en de film gekeken, zodat Caro en Olaf het ook zouden herkennen. We herkenden verschillende dingen uit de film. Zo zagen we het kantoor van de directeur van de gevangenis en het bureau waar Andy aan werkte
de kluis waarin Andy het kasboek iedere keer moest opbergen

en het stuk balk waar Brooks en later ook Red hun naam in hadden gekrast.

Er hingen diverse pagina's uit het filmscript en er waren andere spullen uit de film, zoals het kleine hamertje waarmee Andy oa zijn schaakstukken maakte.
Om 14.00 uur moesten we buiten verzamelen waar we allemaal een klein kastje kregen met oortjes erbij. Op deze manier kon je de gids beter verstaan. De tour begon in het gedeelte dat we net ook al een beetje hadden gezien, bij de kamers die als de kantoren werden gebruikt in de film. De gids vertelde dat de gevangenis in 1990 is gesloten en gesloopt moest worden. Maar Castle Rock entertainment was op zoek naar een gevangenis voor filmopnames. Het filmen van The Shawshank Redemption is de redding geweest van het gebouw. Het trok veel fans maar ook andere filmmakers die gebruik wilden maken van deze voormalige gevangenis.

De filmmakers kregen de vrije hand om aanpassingen te maken omdat het gebouw eigenlijk gesloopt zou gaan worden. Zo hebben ze op de derde verdieping van het gebouw een kamer gemaakt wat de hotelkamer van Brooks moet voorstellen in de film.

Ook vertelde hij over de geschiedenis van de gevangenis. Eind 19e eeuw werd het geopend als een soort opvoedgesticht voor mannen tussen de 15 en 30 jaar die een eerste keer een overtreding hadden begaan. In 1970 werd het een echte gevangenis maar al vanaf eind jaren 70 liep er een onderzoek vanwege de zeer slechte leefomstandigheden. Het gebouw was enorm verouderd, gevangenen sliepen met 2 en soms 4 in een cel (en er stond maar 1 stapelbed in!), ratten kwamen via de wc's zo de cellen in en het stikte er van de kakkerlakken en bedwantsen. In 1986 besloot de overheid dat ze dicht moesten maar dat heeft nog 4 jaar geduurd. Er werd echter geen geld meer overgemaakt om bewakers te betalen dus de gevangenen zaten 23 uur per dag opgesloten.

We hebben een kijkje genomen in de kapel
En in de celblokken in de oostvleugel. Dit zijn trouwens niet de celblokken die je in de film ziet. Die zijn wel gebaseerd op de cellen in de andere vleugel maar zijn nagebouwd in een oude fabriekshal vlakbij de gevangenis.
Op bovenstaande afbeelding uit de film zie je namelijk 2 rijen cellen tegenover elkaar en dat is in Ohio State Reformatory niet zo.

en in de doucheruimte waar de gevangenen in 30 seconden lopend onder de sprinklers door moesten.
Grappig was dat er net toen wij er binnen waren een man met zijn dochter stond, zij was foto's van hem aan het maken terwijl onze gids vertelde over de filmscene die hier was opgenomen. Bleek dat die man een figurant is geweest in de douchescene en in de verdere film! De gids had dit zelf ook niet eerder meegemaakt en vroeg de man er wat meer over te vertellen. Hij verdiende zo'n 12 dollar per uur en heeft 2 maanden aan de film meegewerkt. Voor de douchescene kreeg hij extra betaald omdat hij helemaal naakt moest.

Na anderhalf uur was de tour afgelopen. We hebben zelf nog wat rondgekeken in de isoleercellen
en de cellenblokken in de westvleugel
en zijn toen naar buiten gegaan. Helaas bestaat de buitenplaats zoals in de film er niet meer. Hier is inmiddels een nieuwe gevangenis gebouwd maar daar mag je geen foto's van maken.
We besloten nog iets te drinken te kopen en terug te rijden naar Sandusky. Bij het hotel aangekomen ben ik naar het zwembad gegaan, nog even genieten van de zon.
Even later kwam Olaf ook. Maurice en Caro gingen eerst naar de BaM (Books a Million) en daarna hebben ze ook nog even bij het zwembad gezeten. We zaten er alleen niet heel rustig. Ergens achter het hotel hoorde we een man door een microfoon praten, even later hoorden we het Amerikaanse volkslied en daarna hoorden we enorme brullende motoren. Geen idee wat het was, maar wat een herrie!!

Caro wilde vanavond pizza eten dus zij kreeg de opdracht een restaurant uit te zoeken, liefst eentje waar ze ook pasta hadden. Het werd de Brick Oven Bistro. Een restaurant dat niet in het toeristische deel kwam en waar veel locals kwamen. Het was er erg druk, dat is een goed teken! We moesten 20 minuten wachten voordat we aan tafel konden. Ik koos voor pasta, de anderen voor een pizza.
Het duurde erg lang voordat het eten kwam, maar het was wel erg lekker en we zaten allemaal erg vol. De restanten werden weer meegenomen in een box, heeft Olaf morgenochtend weer ontbijt.

Nu even uitbuiken op de kamer en nog een keer een wasje draaien. Ondertussen maak ik het blog verder af en app ik even met Kees om af te spreken voor morgen. Als het blog zo online staat nog even lezen totdat de droger klaar is en dan lekker slapen.

1. Wat ontzettend cool, de locatie van de Shawshank te hebben gezien!

2. Hahaha, heerlijk die ontbijtjes! (Olaf verdient wel de hoofdprijs in vreemde ontbijtjes!😂)
    Ga de film toch nog eens kijken. Zegt me niet zo veel meer. Wel cool om het dan in het echt te zien als je de film zo goed vindt. Leuk om te zien, maar je wil er niet dood gevonden worden denk ik. Wat een 'achterstallig onderhoud'!!😂😂 En wat een toeval dat die man er was. Die kwam herinneringen ophalen en zijn dochter vertellen over zijn Minute of Fame!