donderdag 1 augustus 2024

Varen naar de waterval en rijden naar Toronto

Vanmorgen hadden we voor het eerst deze vakantie een wekker gezet. Om 7 uur moesten we opstaan. We hebben namelijk tickets voor de 'Hornblower', de boot die naar de watervallen vaart. Aan de Amerikaanse kant heet de boot 'Maid of the Mist', die naam klinkt misschien bekender. Maar ze varen precies dezelfde route.
Bij het kopen van de tickets reserveer je een tijdslot. In dit uur moet je bij de boot zijn. Wij hadden het eerste tijdslot geboekt, van 8.30 tot 9.30 en wij wilden er zo vroeg mogelijk zijn. Dan hadden we na de boottocht nog voldoende tijd om droge kleren aan te doen op de hotelkamer voordat we moeten uitchecken.

Bij dit hotel is het ontbijt niet inbegrepen. Naast het hotel zit een Ihop, dus daar zijn we gaan ontbijten. Caro had eindelijk haar favoriete pancakes, Maurice en Olaf deelden een sandwich (met uienringen, wat een ontbijt!) en ik had scrambled eggs met toast.

Het was natuurlijk weer veel te veel dus we hebben om een box gevraagd.

Na het wegbrengen van de boxen zijn we richting de boot gelopen. Dit was zo'n 20 minuten lopen. Het was nog erg rustig bij de boot. We konden zo doorlopen tot aan de liften die ons naar beneden brachten. Halverwege werd het ticket gescand en kregen we alle 4 een rode regenponcho (de Amerikaanse boten hebben blauwe poncho's).

Eenmaal op de boot hebben we de poncho aangedaan, onze sneakers gewisseld naar waterschoenen en de telefoon in het waterdichte hoesje gedaan. Al snel daarna vertrok de boot.

Allereerst vaarden we langs de American Falls. Wij stonden aan de andere kant van de boot maar werden alsnog flink nat.

Vervolgens gingen we richting de Horseshoe Falls. Hoe dichter we bij de watervallen kwamen hoe harder het waaide en ook hoe natter we werden. Net voor de watervallen was het net alsof je middenin een stortbui stond. We hebben zoveel lol gehad, wat vonden we dit geweldig!
Maurice had trouwens de grootste lol om onze waterschoenen. Ik heb ze ook voor hem gekocht maar hij weigert ze aan te doen. Wij waren en er nu in ieder geval eeg blij mee!
Olaf had zijn capuchon niet vastgemaakt tijdens de boottocht dus hij was alsnog helemaal doorweekt. En ook Maurice en ik hebben het niet helemaal droog kunnen houden. Maar het is gelukkig niet koud dus wat maakt het uit!

Na een minuut of 20 stonden we weer aan land. Wat een ervaring was dit!!
We hebben nog even staan kijken naar de watervallen en de boten en besloten toen terug te lopen naar het hotel. Halverwege een stop gemaakt bij Starbucks voor een koud drankje. Caro en ik wilden de Summer Berry lemonade (met Raspberry filled pearls)
wel uitproberen. De smaak was lekker, maar ik weet niet of ik die glibberige balletjes die openspatten in je mond nou zo'n succes vind.
Aangekomen op de hotelkamer gauw de natte spullen uit en snel nog even douchen. Daarna heb ik het blog van gisteren online gezet, dat was gisteren niet gelukt en we hebben alle spullen ingepakt.

Iets voor 11 uur checkten we uit. Voordat we naar Toronto zouden rijden had ik vandaag nog een tussenstop op de planning staan. Ik had namelijk overal gelezen dat Niagara-on-the-Lake een erg leuk plaatsje is. Dat wilde ik wel eens met eigen ogen bekijken. Dus de navigatie werd ingesteld en we gingen op pad. Maar ik wilde graag via de Niagara River Parkway en de navigatie stuurde ons de andere kant op. Dus de auto gekeerd en met de Here we go app ernaast naar de gewenste route gereden.

De Niagara River Parkway volgt de rivier, maar is ook een scenic route langs wijngaarden en kasten van huizen. We hebben onze ogen uitgekeken.
Aangekomen in Niagara-on-the-Lake gingen we op zoek naar een plekje om de auto te parkeren. En wat zag mijn speurend oog? Een kerstwinkeltje! De mannen beschuldigden mij er later van dat ik dit allang wist en dat dat de reden was dat ik naar dit plaatsje wilde, maar ik wist het écht niet!
We zijn eerst naar Lake Ontario gelopen om een blik op het meer te werpen en te kijken of we misschien Toronto konden zien liggen, maar helaas was het niet helder genoeg.
Dus we zijn maar weer teruggelopen naar de hoofdstraat met alle winkels. Caro en Olaf hadden trek en zagen een Gyros-tentje. Caro nam Gyros en Olaf koos weer voor de Spanakopita. Was trouwens erg lekkere gyros, beter dan die van eerder deze week.
Na een stukje verder lopen kwamen we uit bij het kerstwinkeltje. Tja, daar moest ik natuurlijk wel eventjes naar binnen. Caro had haar broodje nog niet op, dus in eerste instantie ging ik alleen. Maar even later kwam ze ook naar binnen. We hebben even rondgekeken, heerlijk om te zien, al die 'over the top' ornamenten.
Uiteindelijk heb ik een klein houten ornamentje gekocht en Caro werd verliefd op een knuffeltje die ze moést kopen.
Hierna hadden we het wel gezien hier en hebben we de auto weer opgezocht. We stelden de navigatie in op ons hotel in de buurt van Toronto en we gaven aan 'tolwegen vermijden'. Toen we eenmaal op de snelweg reden deed de navigatie erg raar. Elke keer moesten we de snelweg af om er bij de volgende oprit weer op te gaan. Ja dáág, dát gaan we dus niet doen hè! Dus Here we Go er maar weer bijgepakt en daar de route maar ingesteld.

Pfff, wat een lange rit werd het uiteindelijk. Een heel groot stuk was het filerijden! Uiteindelijk kwamen we een uur later dan gepland aan bij ons hotel. Net zoals 2 jaar geleden slapen we ook dit keer in een Residence&Conference Center. Dit zijn studenten-dorms die in de zomermaanden leeg staan en verhuurd worden als hotelkamers. Een prima en zeer betaalbaar alternatief voor de gigantisch dure hotelkamers in Toronto!

Na inchecken en de spullen naar de kamer brengen zijn we meteen weer in de auto gestapt. We hadden onderweg namelijk een Cheesecake Factory gespot bij een enorm winkelcentrum. Maurice moest nog wat inkopen doen, hij heeft namelijk allemaal oude kleren meegenomen van thuis die hij telkens weg gooit, maar inmiddels had hij toch wel wat nieuw ondergoed en sokken nodig.
Aangekomen bij het winkelcentrum, het Yorkdale Shopping Center, hebben we ons opgesplitst. Caro en ik zijn samen op pad gegaan en de mannen gingen ook hun eigen weg. Om 18.00 uur zouden we elkaar weer zien bij de Cheesecake Factory.

We hebben bij wat kledingwinkels gekeken en Caro heeft nog een spijkerbroek gepast, maar deze was denk ik zo'n 20 cm te lang helaas.

Natuurlijk moesten we bij de Bath & Body Works naar binnen en hebben we weer 2 kaarsen gekocht. Wel de kleine potten want het moet allemaal wel mee in de koffer naar huis hè.

We hebben nog wat rondgekeken maar hebben niets meer gekocht en om half 6 waren we er wel klaar mee. We zijn naar de Cheesecake Factory gelopen en daar aangekomen hebben we Maurice en Olaf geappt met de vraag waar zij waren. Ondertussen hadden we ons ook aangemeld bij het restaurant. We moesten nog een minuut of 20 wachten en kregen een buzzer mee.

Even later kwamen Maurice en Olaf er aan, mopperend dat ze normaal altijd op ons moesten wachten en nu waren wij ze aan het opjagen. Nou mannen, welkom in onze wereld, dat gevoel hebben wij altijd als we ergens winkelen met jullie erbij!
De menukaart was een flink stuk korter dan we gewend zijn van de Cheesecake Factory. Het gerecht dat ik vorig jaar zo lekker vond stond er in ieder geval niet op. Zal dit komen omdat we in Canada zijn? Of is overal de kaart aangepast?
Caro's favoriete gerecht, de Parmesan-Herb crusted Chicken, stond gelukkig nog wel op de kaart. Die heb ik ook gekozen dit keer. Olaf nam pasta carbonara en Maurice koos de Spicey Cashew Chicken.

Vooraf hadden we nog wel zin in een stuk cheesecake als toetje, maar we zaten zo vol dat we dat toch maar niet hebben gedaan.

Iets té vol verlieten we het restaurant en zijn we naar de auto gegaan. In het hotel aangekomen hebben we de vuile was verzameld en zijn Maurice en ik een verdieping lager naar de laundry room gegaan.

Terwijl er 2 wassen draaiden heb ik het blog verder getypt. Daarna alles in de droger, timer op telefoon ingesteld (droger duurt een uur) en terug naar de kamer waar ik de foto's ben gaan uitzoeken voor bij het blog. Dit is trouwens ons uitzicht. Een niet-inspirerende universiteit lijkt dit ons trouwens

Zo nog even de was uit de droger halen en opvouwen en dan lekker slapen. Morgen gaan we naar downtown Toronto.

1. Gaaf zeg! Vooral die Niagara Falls is echt een belevenis. Geniet van Toronto morgen.

2. Wat een top fotos. Ik heb nu goed de indruk hoe nat je daar kunt worden!😂
    En heerlijk een kerstwinkel... We hebben er een neus voor!! Haha... Super leuke aankopen.
    Ook zo fijn aan Amerika, dat je gewoon overal tussendoor je was kunt doen!